Ako vaše dete ima problema u školi, možda je vreme da se osvrnete na porodične navike spavanja. Da bi akademski napredovali, deca svih uzrasta – od predškolskog do fakulteta – moraju imati energiju, sposobnost da se fokusiraju, zadrže informacije i kreativno rešavaju probleme. Uspeh dece u školi takođe je vezan i za njihovo ponašanje. Od njih se zahteva da kontrolišu impulse i upravljaju svojim emocijama. Sve ove veštine u velikoj meri zavise od zdravog, doslednog sna.

Spavanje igra osnovnu ulogu u načinu na koji učimo. Brojni su naučni dokazi koji potvrđuju važnost sna za učenje jezika, pamćenje, rešavanje problema i ponašanje tokom detinjstva.

Dobar san = dobar uspeh dece u školi

Veza između sna i produktovnosti počinje u ranom uzrastu. Čak i za malu decu, duži san dovodi do boljih ocena u školi. Jedna od studija koja je proučavala efekte promene vremena spavanja za malu decu i decu pre tinejdžerskog uzrasta. Otkrivena je neosporna veza između sna i produktivnosti.

Od dece se tražilo da najpre nedelju dana idu na spavanje kasnije nego što je uobičajeno. Zatim su trebali da nedelju dana provedu u krevetu najmanje 10 sati dnevno. 

Tokom nedelje kada su deca kasnije odlazila na spavanje, nastavnici ove dece primetili su da imaju više problema sa pažnjom i slabiji učinak na časovima.

Ti problemi postaju sve ekstremniji kako deca odrastaju. Druga studija, koja se bavila tinejdžerima uzrasta oko 16 godina, otkrila je da su amplitude u ocenama uobičajene među onima koji imaju manje sna.

Rezultati su pokazali da je većina tinejdžera postigla nešto više od sedam sati sna, sa prosečnim odlaskom na spavanje u 23:37h. Veća količina sna i raniji odlazak u krevet bili u direktnoj vezi sa boljim akademskim rezultatima koje su učenici postizali na brojnim testovima u školi. 

Mnogi roditelji smatraju da im deca odlaze rano u krevet, ali čak se 21h. može smatrati kasnim odlaskom na spavanje za decu koja pohađaju osnovnu školu. 

pospanost utiče na uspeh u školi

Tokom svih uzrasta nedospavanost rezultira poteškoćama u ponašanju i učenju. Deca koja su pospana tokom dana verovatnije će imati problema sa učenjem, pažnjom, hiperaktivnošću i ponašanjem nego deca koja nisu pospana. Pospanost uzrokuje probleme sa koncentracijom i raspoloženjem, a učenicima čak može otežati budnost u nastavi, što utiče na celokupni uspeh dece u školi.

Kako da pomognete deci da bolje spavaju

Duže vreme za odmor

Pošaljite dete ranije u krevet. Iako neće odmah utonuti u san, imaće dovoljno vremena da se umiri i zaspi ranije. Odredite vreme za odlazak na spavanje. Potrudite se da ga dete poštuje svako veče bez izuzetaka. Na taj način će se telo navići da se svake večeri samo pripremi za san, te će detetu s vremenom trebati manje vremena da zaspi.

Uspostavite večernju rutinu pre spavanja.

Ta rutina može uključivati čašu toplog mleka ili čaja, redovno tuširanja toplom vodom u isto vreme ili čitanje svake večeri pre spavanja. 

bez mobilnih telefona pred spavanje

Bez telefona i tableta pred spavanje

Ne dozvoljavajte detetu da unosi uređaje u svoju sobu kad krene na spavanje. “Plavo svetlo” koje emituju mobilni uređaji umaraju oči. Dete neće moći da se pripremi za san. Zamenite mobilni telefon knjigom.

Smanjite temperaturu u dečijom sobi

Optimalna temperatura za zdrav san je od 17 do 19 stepeni. Spavanje u toplim prostorijama može uzrokovati pregrevanje tela. To može dovesti do hiperventilacije, redukcije nivoa kiseonika u telu i zdravstvenih problema. Takođe visoka temepratura sobe vodi do isušivanja vazduha, što može rezultirati iritacijom respiratornih organa.

Obezbedite zdravo okruženje za san

Odvojite sredstva za kupovinu novog dušeka i jastuka za dete od prirodnog materijala, jer na taj način obezbeđujete bezbednu sredinu za disanje i spavanje. Kvalitetno srce dušeka, od prirodnog lateksa, pokriveno odgovarajućom presvlakom od organskog pamuka je najbolja odluka za zdrav san vašeg deteta. 

O tome kako izabrati najbolji dušek za dete možete pročitati u jednom od naših ranijih tekstova.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.